100 km. Zwift

Sådan overlever du 100 km. på Zwift!

Hvert år mellem jul og nytår udfordrer cykeltøjmærket Rapha, alle der har lyst, til at deltage i deres ”Festive 500”-event. I korte træk går det ud på at man mellem jul og nytår skal forsøge at sammenlagt kører 500 km. på sin cykel, enten i den virkelige eller den virtuelle verden. Jeg har denne jul kørt nogle group rides på Zwift, i forbindelse med Festive 500, begge over 100 km., og i denne artikel kommer jeg med mine beretninger, samt tips til hvordan du også kommer igennem de lange virtuelle ture!

100 km. indendørs – kom ud af sadlen

Det er ingen hemmelighed at vejret i Danmark mellem jul og nytår ikke var imponerende. Sne, slud og isslag prægede julen og derfor valgte jeg på de ture jeg tog (jeg gennemførte ikke Festive 500 i denne omgang) at hoppe ind i den virtuelle verden.

Umiddelbart lyder det ret simpelt at køre 100 km. og det er noget jeg ofte har gjort ude i den virkelige verden, men det at gøre det på sin hometrainer, er et helt andet game. Normalt er cykling en dynamisk sport, hvor kroppen konstant er i bevægelse. Sving, bakker, accelerationer giver variation og gør også at man husker at få rejst sig op og komme ud af sadlen, det er der ikke meget af på en hometrainer.

Den ene af de to ture på 100 km. jeg kørte glemte jeg at få mig rejst og komme ud af sadlen, det resulterede hurtigt i øm bagdel og også et ømt knæ. Anden gang var bedre, der var en lille bakke ca. midt på ruten (som var 25 gange rundt på ”Volcano Circuit”) der gav mulighed for at komme ud af sadlen og gøre turen mere dynamisk, ingen øm bagdel eller ømme knæ denne gang.

Massere energi og rigeligt væske

En ting der altid kommer bagpå mig når man sidder på sin hometrainer er hvor hårdt det er. Ofte kører man med højere watt og gerne flere højdemeter end man er vant til fra de danske landeveje. Derfor havde jeg også sørget for rigeligt med energi til turen. Jeg havde fundet 2 stk. energygel fra PurePower samt 2 stk. Corny Big myslibar (i mangel på bedre) frem, og dertil havde jeg 2×650 ml. vand samt 800 ml. vand med en electrolyt tab, også fra PurePower. Det var rigeligt til turen, og jeg fik heller ikke spist den sidste gel. Men turene forbrændte jeg ca. 2000 kcal på, så der skulle fyldes op i depoterne!

Man rammer muren, men hold ud!

2-3 timer på hometraineren er længe, det synes jeg i hvert fald! Samtidig med det, så sidder man jo bare og kigger på en computerskærm uden der sker andet. Efter 1 times tid kan jeg mærke at koncentrationen begynder at svigte og jeg egentligt hellere vil stige af cyklen end at fortsætte. Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der har det sådan, og det eneste der er et gøre ved det, er at fortsætte. Du skal nok komme i mål og når først kilometertælleren nærmer sig 60-70 km. så vender stemningen og resten af turen bliver mere overskuelig. Bliv ved med at presse på så er 100 km. i hus inden længe.

Data fra turene

Som afslutning vil jeg lige dele nogle data fra mine 100 km. ture mellem jul og nytår samt nogle tanker om hvad jeg følte undervejs.

29. december – 2 timer og 55 minutter: 100,1 km. 967 hm.

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain Calories Burned
02:55:34
hours
02:55:34
hours
100,12
km
34,21
km/h
71,80
km/h
967,00
meters
2.064
kcal

Den hårdeste af de to ture. En ret krævende rute med et par lange bakker, der trak tænder ud til sidst. Som nævnt før havde jeg ikke været god nok til at komme ud af sadlen og få mig rørt, så jeg endte med at kæmpe de sidste 15-20 km. Jeg endte med et gennemsnit på lige over 200 watt, som egentligt var udemærket.

31. december – 2 timer og 37 minutter: 109,28 km. 549 hm.

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain Calories Burned
02:37:17
hours
02:37:17
hours
109,29
km
41,69
km/h
59,51
km/h
549,00
meters
2.054
kcal

Ovenpå den anden tur et par dage før, havde jeg lidt frygtet denne tur. Men jeg skulle blive positivt overrasket. Jeg fandt lige efter start ind i en hurtig gruppe, og farten blev holdt høj. Jeg havde gode ben og de første 50 km. fløj afsted. Jeg holdt mig til min gruppe og vi hentede med ca. 8 omgange tilbage på Volcano Circuit fangede vi hovedefeltet med en omgang. Herfra var det blot at holde mig til planen med at rejse mig fra sadlen hver gang vi ramte den lille bakke på 3-400 meter der er ca. midt på ruten, og ellers cruise i mål! Jeg ender med en gennemsnits watt på 221, så altså ca. 20 mere end to dage før, men var slet ikke lige så udkørt, en fantastisk måde at afslutte cykelåret 2021 på!

Har du fået lyst til at læse mere om Zwift og e cykling så har vi lavet disse artikler: Hometrainere og e cykling samt 5 tips til at komme godt i gang med Zwift!, som jeg håber kan hjælpe dig igang med din indendørstræning!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.