thermometer on blanket

Må man træne når man er syg?

Efteråret er lige om hjørnet, og det samme er sæsonen for sygdom. Men må man træne når man er syg og hvad kan man gøre for hurtigt at komme over sygdom? Det kigger vi nærmere på i denne artikel.

Hvornår er man for syg til at træne

Som udgangspunkt bør du ikke træne når du er syg. MEN! Der er mange måder at være syg på. Graden af hvor syg du er, er også hvad der bestemmer om du kan træne. For især i efterårs- og vintermånederne kan man hurtigt misse en masse træningspas, hvis man holder pause fra træningen ved selv lette symptomer.

Ved lette symptomer

Hvis du har lette tegn på sygdom: Ondt i halsen, let hovedpine, let løbende næse eller lignende, kan du sagtens træne. Det er dog vigtigt at du skruer ned for intensiteten i din træning. Når kroppen udsender tegn på sygdom er det fordi dit imunforsvar arbejder på at slå sygdommen ned, derfor er det vigtigt ikke at presse kroppen yderligere. Så en let tur på cyklen hvor du ikke presser igennem må du gerne. Men ikke noget med at køre de hårde bakkeintervaller de dage du har lette symptomer.

Ved svære symptomer

Hvis du har svære tegn på sygdom: Feber (over 38 grader), stivhed i kroppen, hoste med slim og lignende, så bliv i sengen. Dit imunforsvar arbejder i disse situationer på højtryk, og slev let træning vil blot presse kroppen unødvendigt meget. Har du været syg med nogle af disse symptomer behøver du dog ikke vente helt til du er 100% på toppen igen. Allerede når der kun er de lette symptomer tilbage han du starte op igen med let træning.

Hvordan kommer jeg over sygdom?

Hvis du er så uheldig at have pådraget dig en ordentlig omgang sygdom, er der flere ting du kan gøre for at komme dig over det.

Det vigtigste er god søvn. Sov meget og godt, så giver du kroppen ro til at bekæmpe sygdommen. Spis sundt og nærende, så kroppen har noget at arbejde med. Hvis du har feber så husk at drikke rigeligt væske så du ikke er dehydreret. Derudover kan almindeligt hoskøbs medicin med fordel benyttes til at holde symptomerne nede.

Træning efter sygdom

Start stille op. Når du har været syg har kroppen været stresset for at bryde sygdommen ned. Dette betyder også at du i den første tid efter sygdom med svære symptomer, bør holde lidt igen og sænke intensiteten. Vent med de hårde træningspas til kroppen igen føles, som før sygdomsforløbet, på denne måde undgår du at blive syg igen hurtigt efter, da immunforsvaret stadig er ved at komme sig ovenpå sit hårde arbejde.

Jeg håber dette lille skriv har givet et indblik i hvad du bør og ikke bør gøre hvis du er syg. Husk at passe på din krop: træning når du er syg, eller for hurtig/hård opstart efter sygdom, kan hurtigt ende med at gøre mere skade en gavn.

En anden måde at undgå sygdom på kan være at undgå hård træning udenfor når det er koldt. Vi har lavet en artikel om hometrainere og e cykling så du kan sidde inde i varmen, mens vinteren raser udenfor!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *