Cykelsadler og siddesår – Vælg den rigtige cykelsadel

Rigtig mange der har prøvet at sidde længe ad gangen på en cykel, kender til at have ondt i numsen. Om det er efter dine ture til og fra arbejde, eller fordi du har kørt en træningstur på 200 km., næsten alle har prøvet det. Men hvorfor får du ondt bagi og er der noget du kan gøre for at undgå det? I denne artikel vil jeg prøve at give nogle tips og tricks til cykelsadler og hvordan du undgår siddesår!

Hvorfor får du siddesår ved cykling?

Fra naturens side er menneskekroppen ikke bygget til at sidde på en hård cykelsadel i flere timer. Vores sideområde er ikke fyldt med nerveender og huden og kødet er ret følsomt.

Derfor er det vigtigt at vi sidder rigtigt. For hvor selve mellemkødet ikke er bygget til at blive siddet på, så er vores siddeknogler. Siddeknoglerne er to knogler i vores bækken der er bygget til at tage belastningen når vi sidder på fx en cykelsadel. Derfor vil du altså ikke blive ordentligt aflastet hvis ikke det er disse du sidder på. Dette skaber problemer især hvis du sidder længe i en statisk position på cyklen, fx hvis man kører på en hometrainer!

Mange forskellige fabrikanter af cykelsadler, og de har hver deres måde at udforme sadler på. Nogle laver dem korte, andre lange, nogle med hul i, andre uden. Undersøg markedet grundigt, og spørg din cykelhandler om de måske skulle ligge inde med testsadler du kan få lov at prøve før køb!

Cykelsadler og siddesår er dog ikke altid afhængigt af hinanden. Korrekt indstilling af saddel og cykel er essentielt for at der ikke opstår problemer! Vi har herunder samlet forskellige faktorer du kan kigge på for at afhjælpe dine problemer! Vi kommer også med forslag til behandlig hvis uheldet skulle være ude!

Vælg den rigtige cykelsadel – og undgå siddesår

Sadelbrede

Når du skal vælge sadel, er der en del forskellige faktorer der spiller ind. Den vigtigste af disse er brede på sadlen. Vi er alle født forskelligt, men de fleste cykler kommer som standard med samme sadelbrede. Det svarer lidt til at sige alle personer der køber en cykel, bruger størrelse 42 i sko. Det vil passe nogle perfekt, andre vil lige kunne klemme sig i dem, og resten vil ikke kunne bruge dem. Det samme gør sig gældende for sadler. Den mest normale størrelse på sadler er 143 mm. Dette er størrelsen der sidder på de fleste, cykler når man køber dem fra ny. Men det er vigtigt at få udmålt hvilken sadel du skal bruge. Dette kan man få gjort i de fleste velasorterede cykelbutikker. Den rigtige brede er første skridt mod smertefri kørsel.

Sadelhøjde

En for høj sadel kan give ondt i numsen. Sidder du for højt vil din krop som regel kompensere ved at rykke sig over mod din stærke side. Det vil altså sige at sidder du for højt vil du altså side skævt på sadlen. Sadelhøjde er nok den mest hyppige årsag til sidesår fordi der kommer utroligt meget pres på sideknoglen, eller mellemkødet, i din dominante side. Dette er også årsagen til at siddesår oftest opstår i én side og ikke begge. 

Forsøg at sætte din sadel et godt stykke ned (1-2 cm.) og se om det virker. Afhjælper dette problemet, kan du efterfølgende forsøge at justerer den op et par millimeter ad gangen, da vi gerne vil sidde så højt som muligt uden det er for højt. 

Vinkel på sadel 

Din saddel skal være lige! ALTID! Næsten. Som regel er sadler lavet til at være lige. Spidsen af sadlen skal altså hverken pege op eller ned. 
Dette gælder stort set altid, dog kan der være tilfælde hvor sadelspidsen med fordel kan pege ned 1-2 grader. Sadlen skal dog aldrig pege opad under nogle omstændigheder. Brug et vaterpas og få din sadel lige, vil du gerne aflaste mellemkødet lidt ekstra kan du forsøge at pege den nedad 1 grad. Husk, på cyklen gør selv små ændringer stor forskel. 

Behandling af siddesår

Aflast området

Den bedste behandling af siddesår er at forebygge dem. Men er skaden sket er det vigtigt at få det berørte område aflastet. Som beskrevet før er siddesår ofte forsaget af øget friktion eller pres på et bestemt område. Undgå derfor at belaste det berørte område så meget som muligt, dette kan betyde en nedsættelse eller helt stop af træning i et stykke tid.

God hygiejne

Et siddesår er som navnet beskriver et sår. Derfor er det vigtigt, som med sår alle andre steder på kroppen, at holde området rent. Undgå at benytte cykelbukser der ikke er vasket mellem træninger og vær ekstra hyppig med vask i området til såret er helet. Du kan med fordel også benytte en god buksefedt i tiden efter. Buksefedt nedsætter både friktion på udsatte områder, samt har en antibakteriel effekt.

Jeg håber disse råd har hjulpet dig noget af vejen med at slippe af med ømhed bagi. Der er mange andre ting der kan spille ind. Men har du styr på disse, er du godt på vej mod en bedre oplevelse på cyklen.

Har du brug for flere råd? Så se denne video, hvor bikefitter James Thomas kommer med hans bedste råd til at undgå gener og siddesår!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *