5 tips til dine cykelsko – undgå ømme knæ og fødder!

Der er tre kontaktpunkter på din cykel: Din bagdel, dine hænder og dine fødder. Mange går meget op i at man skal sidde godt på cyklen, uden at få ondt bagi. Men mere overset er de to sidste punkter. I dette indlæg tager vi udgangspunkt i den ene af dem – fødderne. For hvad nytter det at du ikke har ondt bagi hvis ikke du kan holde ud at træde i pedalerne fordi skoende strammer, eller knæene er ømme? I dette indlæg kommer jeg med 5 tips til dine cykelsko!

Hvorfor er korrekt indstilling af dine sko vigtigt?

Når man cykler, går alt den kræft man skal bruge til at få presset cyklen frem, gennem benet og ned i fødderne og ud i pedalerne. Det er altså gennem vores fødder at alt energi går ned i, og derfor er det måske det vigtigste kontaktpunkt vi har overhovedet. Og det er ikke kun det som vores sko har indflydelse på. Har man eksempelvis tendens til at falde indad (valgus knæ) eller er hjulbenet (varus knæ) vil en ukorrekt indstillet sko betyde du vil belaste knæet skævt, hvilket øger chancen for skader.

Forskellige typer cykelsko

Det er ikke helt lige meget hvilken sko du køber når du står nede i din lokale cykelbutik. Der findes nemlig forskellige typer sko alt efter om du skal bruge skoene til racercykel, MTB eller triatlon.

Mountainbikesko

Mountainbikesko er oftest en lidt ”grovere” sko. Skoen skal kunne holde til at bliver brugt i skoven, med at hvad dertil høre. Den største forskel på en mountainbikesko og en racersko, er hvilken type klampe der kan sidde under skoen.
En mountainbikesko er lave til at man skal kunne gå på dem, og klampen sidder altså gemt oppe i sålen så der ikke kommer for meget skidt og snavs i hvis man skal at og gå i en mudret skovbund, eller en grusvej.

Mountainbikeskoen er det perfekte valg hvis du kører mountainbike eller cykelcross. Men mountainbikeskoen bliver også ofte brugt til gravelcykler, da de er bedre egnet til at man kan stå af og gå uden at ødelægge sine klamper, og bunden af skoen.

Racersko

Racerskoen er feltets stive letvægter. Hvor mountainbikeskoen har fokus på at kunne tåle den hårde behandling i skoven, er racersko udelukkende fokuseret på maksimal kraftoverførsel.

Den stive, helt falde, sål giver mulighed for at benytte flere forskellige klampe systemer, alt efter hvad man fortrækker at køre med. Derudover sikre det tætte fit at ingen kræfter går stil spilder. Dog skal man være opmærksom på at stiv ikke er lig med god.

En meget stiv sko kan være hård at vænne sig til i starten, men som man bruger flere timer i sadlen vil man også kunne gå efter en stivere sko.

Racerskoen er det perfekte valg til alle landevejsdiscipliner, eller hvis du skal bruge dem til spinning.

Triatlonsko

Triatlonskoen minder meget om racerskoen. Ofte vil triatleter også benytte racersko til træning og nogle endda i konkurrence. Men vil du gerne vinde alle sekunder muligt, så findes der en triatlon optimeret sko.

Triatlon skoens overdel er lavet så den kan åbnes fuldstændig. Det gør det nemt at komme ind og ud af skoen i skiftezonen. Derudover er triatlonskoen bygget til at kunne bruges uden sokker i, en ting man nødigt vil forsøge i en almindelig racersko.

5 tips til dine cykelsko

Som lovet kommer der her fem tips der kan gøre din oplevelse på cyklen bedre! Nogle af dem kan måske synes selvfølgelige, men det vil overraske dig hvor mange der kører i sko der ikke er optimale for dem, på det ene eller anden måde!

1: Vælg den rigtige størrelse

Det synes måske indlysende, selvfølgelig skal størrelsen være rigtig. Men rigtig mange ender med en sko der ikke har den rigtig størrelse af den ene eller den anden grund. Når du vælger cykelsko, er det vigtigt du ikke vælger den ud fra hvordan dine dagligdagssko sidder. Af uvisse årsager har rigtig mange en tendens til at vælge deres sko et nummer for stort, for at få øget komfort. Dette er dog en meget dårlig ide, da klampens position under foden også påvirkes af hvor lang skoen er.

Få eventuelt din lokale cykelbutik til at udmåle din fod for at finde den rigtige størrelse til dig!

2: Bredde sko til bredde fødder

Det her punkt hænger utroligt meget sammen med punkt ét. For det er vigtigt at få den rette bredde cykelsko. Hvis du har en bred fod og prøver at få den ned i en smal sko, vil der ofte opstå en situation, hvor man ender med at vælge en sko i en forkert størrelse, for at få plads til sin fod.

I stedet bør man gå efter at få en sko til brede fødder, så du kan få en sko der passer dig perfekt!
Der er stor forskel på hvor brede eller smalle sko fabrikanterne laver, tjek derfor altid hvad andre siger om pasformen før køb!

3: Indstil dine klamper korrekt

Klampeposition er måske dén vigtigste indstilling på din cykel! Dårligt indstillede klamper kan føre til siddesår, knæsmerter og endda ende ud i reelle skader, der kan tage lang tid at komme over!

Når du indstiller dine klampers rotation, er det vigtigt at du sørger for at dine knæ går i en lige linje op og ned når du træder. Stil eventuelt din cykel på en hometrainer og sørg for at dine knæ ikke slår et ”svej” hverken i bunden eller toppen af tråddet.

Indstillingen af hvor langt frem eller tilbage på skoen klampen skal sidde, er lidt mere tricky. Her kan du som tommelfingerregel altid bare sætte klampen så langt tilbage mod hælen som muligt, det er måske ikke det med effektive for tråddet, men giver ingen skader. Herefter kan man altid forsøge at sætte klampen 1-2 millimeter frem og mærke om der er forskel. Oplever du smerter ved ændring, så stil den tilbage til udgangspunktet.

4: Spænd dine sko korrekt

Ofte ser man at personer der ikke har ret megen erfaring med cykling, spænde deres sko helt stramt. Det er faktisk helt modsat af hvad der anbefales. Det er ofte fordelagtigt ikke at spænde sine sko helt stramt, men lige lade der være lidt rum til bevægelse.

Når man cykler, vil fødderne ofte hæve lidt op, dette sker især når der er varmt. Har du spændt din sko helt stramt er der ikke plads til at de kan hæve, og din sko vil altså være for lille, hvilket kan give smerter, og gøre turen ubehagelig.

5: Såler der passer dine fødder

Fødder er ikke ens, og derfor er det vigtigt at få nogle såler der passer til din fod. Sålerne der er i en cykelsko som standard er helt flad og helt uden støtte. Det er utroligt sjældent at man ser en fod der har brug for sådan en type sål. Ofte vil de fleste have brug for lidt eller en del svangstøtte, dette kan man give ved at købe nye såler.
Der er to muligheder for at få såler der passer til din fod. Mange fabrikanter af cykelsko har forskellige såler, som tilbyder forskellig grad af svangstøtte. Jeg har selv benyttet såler fra Specialized før i tiden, og de gør arbejdet for de fleste!

Den anden mulighed er at få støbt en sål efter sin fod. På denne måde sikre man at få den helt korrekte støtte på begge fødder, da der godt kan være forskel på hvor meget støtte du har brug for, på hver fod. Jeg har personligt gode erfaringer med Formthotics som Thomas Bundgaard fra Velofit introducerede mig for, for en del år siden, og jeg har haft dem i alle mine cykelsko siden!

Jeg håber du med disse tips har fået lidt at ”arbejde” med på dine sko, så du forhåbentligt kan få det maksimale komfort og ydeevne ud af dine cykelsko!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.