Bakkeløbet 2021

Bakkeløbet 2021

Grundet Covid-19 var 2020 var helt uden motionscykelløb for mit vedkommende. I år er det indtil nu blevet til to cykelløb: Danmarks Højeste og Fjorden rundt. Derfor var det rart ENDELIG at skulle i aktion igen.

Før løbet

Klokken er 7:40, og jeg har netop sat mig i sofaen med en solid portion havregryn. Efter et par skefulde, tikker der en besked ind fra en af de andre ryttere der skal køre i dag: Han er syg. Pis. Der er ingen tvivl om at cykelløb er sjovest når man er flere sammen, men sådan er det.

Jeg får færdiggjort mine havregryn og får trukket mit speedsuit på, og jeg føler det sidder noget løsere end sidst. Træning betaler sig åbenbart. Når tøjet er på, får jeg pakket dunke, hjelm, sko og får smidt cyklen i bilen.

Ankommet til mål området er der som altid styr på det i Bakkeløbet. Gode parkeringsforhold, hurtig indskrivning og rigeligt proviant, hvis man mangler noget energi til turen. Jeg mødes med mine holdkammerater og vi bevæger os op til startstregen.

3, 2, 1, KØR! 

Efter at have ventet ved startstregen 4-5 minutter får vi endeligt lov til at starte løbet. En underlig underlig start hvor tempoet, i modsætning til hvad det plejer, er super lavt. Ingen vil tage fronten så jeg sætter mig op foran, men træder næsten ikke i pedalerne. Det er første gang jeg har oplevet at kunne ligge i fronten af et felt efter 500 meter, uden at træde mere end 50-100 watt

Efter 2-3 km. ændre det sig dog, heldigvis. Flere ryttere køre op mod fronten og på bakken ind mod Adslev blev der skruet lidt på gassen, dog uden større udskilning. 

Vi kommer over bakkerne i Adslev, kører mod Mesing og derefter videre mod Boes og Alken. I fronten prøver flere ryttere at komme afsted solo. Men feltet er stadig stort, så intet kom rigtigt afsted. På Klostermøllevej-bakken til Voerladegård blev der igen lagt lidt pres, men frontgruppen består stadig af 30-40 mand, og nu går turen mod løbets hårde bakker!

Bakkeløbet 2021 Ruteprofil
Ruteprofilen for Bakkeløbet

Yding skovhøj, Lyngvej og Bjergvej

Da vi kommer ud på vejen mod Yding skovhøj går feltet helt i stå. Det virker til der lige skulle spises og drikkes inden rutens hårdeste udfordringer. Det hele starter med Yding skovhøj, en led bakke på 1,3 km. med 6,6% stigning i gennemsnit. Vinden vendte så der var direkte modvind det første, lidt flade, stykke, men skiftede over til sidevind på de to sidste ramper der rammer op mod 12% i stigning.

Midt på stigningen må jeg kapitulere, jeg kan ikke presse mere ned i pedalerne end jeg gør, og må se frontgruppen på ca. 20 mand sejle væk. Jeg sidder heldigvis sammen med min holdkammerat Tommy og vi får følgeskab af 3 andre på toppen af skovhøjen, og så går jagten ind.

Efter Yding skovhøj kommer der først et stykke med rullende bakker før det går nedad. Og vi kan stadig se en mindre gruppe på 6-7 mand der ligesom os ikke har kunnet hænge på fronten helt til toppen. Så vi kører rundt og forsøger at få fat på gruppen som vi kan se, får kontakt med fronten igen. Vi når det næsten, men desværre for sent. For lige da vi får fat i bagerste mand, starter Lyngvej. 

Hvis Yding skovhøj er led, så er Lyngvej direkte ondskabsfuld. Den er lige så lang som Yding skovhøj men stiger ikke helt så meget, til gengæld er den ekstremt stejl midt på stigningen hvorefter den fortsætter op og ned nogle hundrede meter. Den er altså ekstremt ujævn, og det bryder jeg mig bestemt ikke om! 

På toppen af Lyngvej er alt splittet. Tommy og jeg er stadig sammen men alle andre vi sad med før, er enten foran eller bag os. Vi finder dog ind i et godt samarbejde, jeg tager største delen af føringerne på det flade, og Tommy tager 1-2 minutter når jeg lige skal have luft. Det passer mig perfekt.

Vi kan i det fjerne ane to ryttere der også sidder sammen, dem skal vi have fat i! Så jeg kører jævnt på indtil vi rammer Bjergvej, hvor Tommy og jeg igen følges op over. De to foran er virkelig tæt på nu, vi har umiddelbart lukket 75% af hullet.

Bakkeløbet 2021
Samlet felt før bakkerne begyndte!

Ruteændring og ny afslutning

Nu er alle større udfordringer klaret. Stængerne er ved at være småømme, men der er stadig noget der skal gøres færdigt!

Vi kører mod Virring og derefter mod Fastrup. Grundet vejarbejde er ruten til årets udgave ændret de sidste 10-15 km. umiddelbart en afslutning der passer bedre til mig, end den gamle, og det viste sig at være sandt. For hvor den normale rute er mere kuperet, så er den nye afslutning fladere og har flere stykker med højt tempo. 

I bunden af bakken ved Stilling sø, fanger vi endelig de to mand vi nu havde jagtet i 20 km. Men det blev en kort fornøjelse for kort efter kommer der en stigning ind mod Stilling hvor den ene af dem ryger fra, efter jeg har sat et pres på bakken. I Stilling fanger vi endnu en mand så nu er vi fire, og der er kun 5-6 km. tilbage.

De sidste kilometer bliver en underlig fornøjelse. Den ene rytter vi havde fanget, sad bare på smækken, mens den anden vi havde hentet forsøgte 5 gange at stikke af, for til sidst at kører forkert før spurten. Det ender med at Tommy og jeg kører overstregen først i vores gruppe, hvilket var nok til en placering som nummer 21 og 22, selvfølgelig med undertegnede som 21er! 😉

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain Calories Burned
02:23:15
hours
02:19:43
hours
80,14
km
34,42
km/h
80,64
km/h
839,00
meters
1.956
kcal

Makker banker de andre

Da vi når indtil mål, ser jeg vores tredje makker der klarede sig med fronten over alle de hårde stigninger og vi ikke havde set siden Yding. Han smiler som en utroligt glad julegris, han har nemlig været med helt fremme hvor det er sjovt. Han endte efter Bjergvej sammen med fem andre, og det var mellem de seks at løbet skulle afgøres. 

Niklas hev en flot andenplads hjem efter en af rytterne fra EY havde kørt fra gruppen med 5 km. til mål. Perfekt resultat for Niklas, der gennem mange år har ligget helt fremme, men aldrig er endt på podiet!

Sidste tanker om Bakkeløbet 2021

Bakkeløbet er altid en fornøjelse at deltage i. Gode depoter, god skiltning, benhård rute og masser af flagvagter. Men det er dog ikke helt uden hår i suppen. Til dette år var de sædvanlige hjemmeværnsvagter sparret væk, og det betød trods gode race marshalls på motorcykler, opstod der flere situationer der kunne have været farlige. 

Efter min overbevisning når man arrangerer så stort et løb, hvor så mange af de bedste motionister i Danmark stiller op, så SKAL sikkerheden være i top. Dette sker kun ved ordentlig trafikregulering ved store vejkryds og ikke blot personer i selvlysende veste der står og lettere dovent vinker en forbi. 

Men alt i alt en fornuftig dag, ømme stænger blev taget med retur hjem, og et godt løbsminde blev smidt i kufferten.

Vil du læse mere om motionscykelløb? Tag et kig på vores side med motionscykelløb, her beretter vi fra de cykelløb vi deltager i, i løbet af året!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *